Racjonalne podchodzenie do podejmowanej współpracy biznesowej jest szczególnie ważne przy kontaktach międzynarodowych. Choć weryfikacja jest nieco trudniejsza niż w przypadku kontrahenta krajowego, to nie jest ona całkowicie niemożliwa. Istnieje kilka podstawowych kroków, które powinniśmy podjąć, aby zweryfikować kontrahenta zagranicznego.
Od czego zacząć?
Weryfikacja kontrahentów zagranicznych powinna rozpocząć się od sprawdzenia, czy dana firma została zarejestrowana. Pomocny okaże się portal e-sprawiedliwość, który obsługuje aż 23 języki! W celu sprawdzenia firmy konieczne będą podstawowe dane, czyli nazwa oraz numer rejestrowy. Warto pamiętać, że w niektórych krajach istnieje system licencji na prowadzenie działalności i może okazać się, że firma nie posiada przedłużonej licencji na działalność.
Kontrahenta można również sprawdzić w bazie podatników VAT UE. Portal udostępniony przez Komisję Europejską umożliwia sprawdzenie, czy konkretna firma jest zarejestrowana jako prowadząca handel w obrębie Unii Europejskiej. Do weryfikacji konieczny będzie numer VAT UE firmy.
Sprawdzenie strony firmowej oraz opinii od klientów
Kolejnym, nieco mniej profesjonalnym krokiem, jest po prostu sprawdzenie firmowej strony kontrahenta zagranicznego oraz poszukanie w internecie opinii dotychczasowych klientów. Dość często zdarza się, że klienci dyskutują na forach o firmach i właśnie tam można pozyskać informacje na temat wiarygodności kontrahenta oraz doświadczenia innych z nim związane.
Kontakt z placówką dyplomatyczną
Weryfikacja kontrahenta zagranicznego może odbyć się także poprzez kontakt z polską placówką dyplomatyczną w kraju, w którym firma ma siedzibę. Pozyskanie takiej informacji jest całkowicie bezpłatne, a może okazać się naprawdę cenne. Oprócz informacji o tym, czy firma jest zarejestrowana, dowiemy się, czy kontrahent nie jest zgłoszony jako niewypłacalny. Bardzo często zdarza się, że placówki dyplomatyczne posiadają bazę kontrahentów, którzy nie są uczciwi.
Przed rozpoczęciem każdej współpracy powinno się sprawdzić potencjalnego kontrahenta. Zmniejszy to ryzyko nawiązania współpracy z nieuczciwym kontrahentem i zapobiegnie utracie towarów, a nawet pieniędzy. Rozsądnym podejściem jest też przeprowadzenie wywiadu gospodarczego, który pozwoli zebrać kluczowe informacje o danym podmiocie i ocenić jego wiarygodność.